«Κλασικά Ιδεώδη για μια Σύγχρονη Παιδεία»
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται και στη χώρα μας μια προσπάθεια να αποκτήσει η μελέτη των αρχαίων κλασικών μας κειμένων μια νέα πνοή και αξία. Παράλληλα, δηλ. με τη φορμαλιστική έρευνα των φιλολογικών πηγών και τη γραμματική/ συντακτική τους ανάλυση, επιχειρείται μια ρεαλιστική προσέγγιση του ίδιου του κλασικού πολιτισμού, όπως αυτός αναδύεται μέσα από τα αρχαία κείμενα. Σκοπός μιας τέτοιας προσέγγισης δεν είναι βέβαια η αναβίωση ενός ένδοξου παρελθόντος μέσα από την απομίμηση των δημιουργημάτων του, αλλά η άντληση δημιουργικής έμπνευσης για την οικοδόμηση μιας σύγχρονης παιδείας, μέσα από την κατανόηση και εμβάθυνση των βασικών διαχρονικών του αξιών και της μεθοδολογίας του. Προς την κατεύθυνση μιας τέτοιας προσπάθειας κινείται και τo βιβλίο «Κλασικά Ιδεώδη για μια Σύγχρονη Παιδεία». Σε αυτό επιχειρείται εν πρώτοις να δοθεί η ουσία της κλασικής μας κληρονομιάς. Να παρουσιασθούν, δηλ., με εύληπτο αλλά και τεκμηριωμένο τρόπο οι βασικές συνιστώσες που διέπουν τη μεθοδολογία και τα ιδανικά του αρχαιοελληνικού πολιτισμού στους τομείς της Πολιτικής, της Ηθικής, της Επιστήμης και της Τέχνης. Σ’ ένα δεύτερο, παράλληλο επίπεδο επιχειρείται όμως και η συσχέτιση αυτών των ιδανικών με τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα, ώστε να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα που διατηρούν ακόμη τη φρεσκάδα του «κλασικού» και που θα μπορούσαν έστω και σήμερα, μετά 2.500 χρόνια, να μας φανούν χρήσιμα ση βελτίωση του εαυτού μας και, άρα, στην καλύτερη επίτευξη των στόχων μας.
«Εργο ηθικής ευαισθησίας και φιλολογικής εμβρίθειας, το πολυφρόντιστο αυτό βιβλίο επιβεβαιώνει πειστικά την ακήρατη και στην εποχή μας αξία των κλασσικών αρχαιοελληνικών ιδεωδών, οδηγητικών της ανθρωπότητας προς το ζην και το ευ ζην».
Κωνστ. Δεσποτόπουλος, Ακαδημαϊκός
ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ
|